Tagtik

Daarom dreigen piloten Brussels Airlines met staking: te laag loon

De piloten van Brussels Airlines dreigen met een staking aan het einde van deze maand, net voor de grote vakantie-uittocht. Reden van hun ontevredenheid: de hoge werkdruk en hun loon.

"Een beginnende copiloot verdient er rond de 1.800 à 2.000 euro netto per maand. Voor captain-piloten schommelt dat tussen 4.000 en 6.000 euro netto, naargelang de anciënniteit én of ze vliegen op lange afstand of niet", zo schetst luchtvaartspecialist Luk De Wilde de loonsituatie van de piloten bij Brussels Airlines in Het Laatste Nieuws. Daarbij komen dan nog eens premies voor nachtwerk of overnachtingen in het buitenland, wat 500 tot 1000 euro per maand kan bedragen.

In vergelijking met grote luchtvaartmaatschappen als KLM of British Airways liggen de lonen bij Brussels Airlines echter laag: bij British Airways verdient een piloot British tussen 7.000 en 12.000 euro, bij KLM (de best betaalde piloten in Europa) tussen 8.000 en 12.500 euro. Piloten die vanuit Azië, China en Turkije vliegen verdienen zelfs het dubbele.

Toch vindt luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) dat de piloten van Brussels Airlines correct worden verloond "voor de positie waarin ze zich vandaag bevinden": "De piloten en vakbonden mogen niet vergeten dat Brussels Airlines nog niet uit zwaar weer is. (...) Bij Sabena waren de lonen even hoog als bij KLM, maar Sabena ging wel failliet."

(Fausto by Tagtik/Source: HLN/Picture: Erich Westendarp on Pixabay)

Ook dit kan u interesseren