Tagtik

"Geen toeval dat Kuss de Vuelta won?"

Vrijdag raakte bekend dat Amazon, het tweede grootste privébedrijf ter wereld, sponsor zou worden van de Nederlandse wielerploeg Jumbo-Visma. Werpt dit een bijzonder licht op de winst van Sepp Kuss in de Vuelta?

De Amerikaanse mastodont Amazon kent Jumbo-Visma, want het draaide voor zijn streamingdienst al een documentaire reeks over de wielerploeg.

De Nederlandse sportmarketeer Frank van den Wall Bake ziet meerdere redenen waarom de Amerikaanse gigant in het wielrennen zou stappen: het maken van content en het verhogen van de naamsbekendheid in Europa.

De sportmarketeer heeft geen bewijzen voor zijn verklaring, maar denkt dat de winst van Sepp Kuss in de Ronde van Spanje iets te maken kan hebben met de mogelijke sponsoring door Amazon.

"Kuss heeft niet de kwaliteiten van Roglic of Vingegaard. En toch mag hij de Vuelta winnen. Op dat moment was er nog niets bekend over de gesprekken met Amazon, maar toen al vielen er voor mij enkele puzzelstukken op hun plaats", zo vertelt hij bij HLN.

"Jumbo zou verdwijnen uit het wielrennen, de ploeg duwde Kuss nadrukkelijk naar voren. Ik dacht toen al in de richting van een Amerikaanse sponsor," zo klinkt het nog. "Het team heeft hem laten winnen om zo nog meer interesse van de Amerikaanse markt te genereren. Het zou me niet verbazen dat Kuss nog nadrukkelijker naar voren zou geschoven worden wanneer Amazon instapt."

(PP/Source: HLN/Picture: John Cameron on Unsplash)

PP

PP

Sport and data journalist @Tagtik

Ook dit kan u interesseren