Tagtik

Zal Europa het verbod op verbrandingsmotoren in 2035 herzien?

Het einde van de verkoop van nieuwe auto's met fossiele brandstoffen, zelfs hybrides, is in principe gepland voor 2035. Maar in de EU neemt de druk toe om bepaalde hybriden alsnog toe te staan.

Volgens de Duitse krant Der Spiegel vinden er momenteel onderhandelingen achter de schermen plaats. Het doel is om Europa ertoe aan te zetten bepaalde hybride oplossingen voor nieuwe auto's na 2035 toe te staan. Normaal gesproken zal tegen die datum geen enkele nieuwe auto een motor op fossiele brandstof mogen hebben. In feite komt dit erop neer dat de verkoop wordt beperkt tot elektrische auto's, hoewel waterstof- of koolstofvrije voertuigen op synthetische brandstof niet echt worden uitgesloten. Het risico is reëel dat een deel van de bevolking zich zal haasten naar gebruikte thermische auto's, die zijn immers toegestaan ​​tot 2050. En er is nog een bezorgdheid: de vertraging van de elektrificatie van het wagenpark. 

Duitse druk
Volgens Der Spiegel gaat een document van de Europese Commissie over een analyse van een mogelijke versoepeling van de regels voor 2035. Thermische auto’s met ‘zware elektrificatie’ (oftewel plug-in hybrides) of elektrische auto’s met een range extender zouden na de deadline toegelaten kunnen worden. De motivatie zou met name het industriële concurrentievermogen van Europa zijn. Het lobbywerk lijkt te zijn georkestreerd door Duitse fabrikanten om deze vrijstellingen te bewerkstelligen. Hoe dan ook heeft de Commissie nog geen officieel besluit genomen. De weg ligt dus nog open voor versoepeling. 

(SR and Olivier Duquesne for Tagtik/Source: L’Auto-journal/Picture: Mercedes)

SR

SR

Journalist NL@Tagtik

Ook dit kan u interesseren