Tagtik

22 miljard euro teruggestuurde kledij en elektronica vernietigd in EU in 2022

In de Europese Unie is in 2022 voor 22 miljard euro aan kledij en elektronica vernietigd die consumenten online hadden gekocht en daarna (gratis) teruggestuurd.

Waarom kiezen onlinewinkels ervoor om de teruggestuurde pakketjes te vernietigen en ze niet te hergebruiken? Dat is nu eenmaal goedkoper.

"Retourzendingen verwerken is duur. Je hebt personeel nodig om alles uit te pakken en te controleren of het nog verkocht kan worden", zo legt retailexpert Els Breugelmans (KU Leuven) uit bij HLN. "Bij goedkope producten en producten met een kleine winstmarge, kost het minder om ze te laten vernietigen. Wie nieuwe kledij koopt, vindt het bovendien niet prettig als blijkt dat die al gedragen is geweest. Hetzelfde voor elektronica waarvan de doos geopend is geweest."

Volgens Breugelmans zal het beleid van e-commercespelers voor gratis retourzendingen ook niet meteen veranderen: zelfs als ze samen afspreken om te laten betalen voor retourzendingen, zal de eerste die het opnieuw gratis maakt een voordeel hebben op de concurrentie.

De impact op het milieu is door deze overproductie en overconsumptie echter niet min: wereldwijd zorgt de kledingindustrie voor 10 procent van de uitstoot van broeikasgassen, meer dan de lucht- en scheepvaart samen.

(Fausto by Tagtik/Source: HLN/Picture: RoseBox on Unsplash)

Fausto

Fausto

Journalist NL @Tagtik

Ook dit kan u interesseren