Tagtik

Elke dag een zakje chips, een goed idee?

Behoor jij tot die mensen die elke week of zelfs elke dag een zakje chips nodig hebben?
Dan ben je niet alleen! Volgens een wetenschappelijke studie is het eten van chips net zo verslavend als bijvoorbeeld drugs, omdat chips hetzelfde verslavende gevoel opwekken.

Chips bestaan uit gezonde ingrediënten: aardappelen en olie. Maar het is vooral de bereiding die ongezond is. Chips worden namelijk op hoge temperatuur in olie of vet klaargemaakt. Door deze hoge temperatuur verandert een deel van het vet in transvet. En dit zijn de meest ongezonde vetten!
De laatste jaren zitten er wel aanzienlijk minder ‘foute’ vetzuren in chips dan vroeger.
Bovendien zijn ze rijk aan calorieën: in 100 gram chips zitten zo’n 500 kilocalorieën. Ter vergelijking: in 100 gram gekookte aardappelen zitten 80 kilocalorieën.

Wist je dit al over chips?
Alle chips zijn zoute chips
In het productieproces van chips vertrekt men steeds van zoute chips. Daar komt nadien een smaakje bovenop (paprika, kaas, ketchup …) of éxtra zout bij zoute of naturelle chips. Laat je dus niet vangen door het woord ‘naturel’. Dit is louter een marketingtruc om het wat natuurlijker te doen klinken.
Zonnebloemolie?
De meeste merken zetten ‘100% zonnebloemolie’ in grote letters op de verpakking. Deze olie heeft een goede naam want is rijk aan omega 6-vetzuren. Maar chips die gebakken worden in een mengeling van olie - bijvoorbeeld een mengeling van koolzaad-, zonnebloem- en maïsolie - vinden we dikwijls lekkerder én bevatten ook wat minder calorieën
Minder acrylamide dan in koffie
Op het vlak van acrylamide zijn chips eigenlijk niet de slechtste keuze. Acrylamide is een schadelijke stof die wordt gevormd bij droge bereidingswijzen: bakken in de oven, roosteren, braden of frituren. Die stof komt voor in heel wat industriële voedingsproducten, óók in chips. Maar er zit nog meer acrylamide in frietjes én zelfs in koffie!

(Skwadra by Tagtik/Source: Radio 2/Illustration picture: Pixabay)

Ook dit kan u interesseren