Tagtik

Ben jij ook een emo-eter?

De coronakilo’s … een gevolg van het emo-eten van de voorbije periode. Maar wat is nu eigenlijk emotie-eten?

Emotie-eten is namelijk een… gewoonte! De gewoonte dat je gaat eten bij stress, verdriet, verveling enz. haal je niet weg met een dieet. Je kan jezelf heus wel een tijdje in de hand houden maar vroeg of laat neemt de gewoonte weer de overhand en eet je voor je het goed beseft toch weer dat pak koekjes leeg. Dit wordt dan het ‘jojo’ effect genoemd want wanneer jij weer meer gaat eten dan kom je natuurlijk weer aan. En er is goed nieuws: wat je jezelf hebt aangeleerd kan je jezelf ook weer afleren!

Met volgende tips krijg je handvatten om jouw vervelende gewoonte van emo-eten af te leren.

-het elastiekje: doe een elastiekje om je pols en elke keer dat je merkt dat je aan eten begint te denken, trek je aan het elastiekje. Zeg dan STOP tegen jezelf!
-doe de bodyscan: met deze oefening richt je jouw aandacht bewust op je lichaamsdelen waardoor het denken rustiger wordt. Je komt met je aandacht in het hier en nu. Op Youtube vind je verschillende oefeningen voor bodyscanmeditatie. Je moet dit echt eens ervaren en weet dat het even wennen is de eerste keer.
-terug naar hier en nu: denken over dit … denken over dat … je hoofd maalt maar door. Concentreer je eens een minuut lang op je ademhaling: adem bewust in en uit. De ideale manier om terug in het hier en nu te komen.

-ga bewegen: het maakt niet uit wat. Je komt snel in een andere modus wanneer je gaat wandelen, fietsen, tuinieren, opruimen …

-zorg voor voldoende nachtrust: als je moe bent, heb je meestal meer zin in snoepen.

-aanpakken of loslaten: kan je iets doen aan datgene dat je stress bezorgt? Zo ja, pak het aan. Zo niet, laat het los!

-focus je op prettige dingen: richt je op dingen die goed verlopen, waar je tevreden over bent zodat je in een positieve modus komt. Schrijf deze eventueel eens op. Zo verdwijnen die ‘pieker-zorgen’ en zullen de prettige zaken meer je hoofd gaan vullen.

-afleidende activiteiten: maak een lijstje met activiteiten die je kan doen wanneer je last krijgt van eetbuien. Dit kan zijn: een douche of bad nemen, muziek beluisteren of zelf bespelen, sporten, een goed boek lezen, contact zoeken met mensen …

-jij bent niet je gedachten! Soms gaan jouw gedachten met je op de loop. Het lijkt alsof wat zich in je hoofd afspeelt realiteit is, of kan worden. Dus wanneer je aan eten begint te denken kan het lijken alsof je honger hebt of trek terwijl dit niet het geval is. Zoek dan afleiding of richt je op een activiteit die je volledig in beslag neemt.

(Skwadra by Tagtik/Source: Darina Baas - HyposlankAcademy/Illustration picture: Unsplash)

Ook dit kan u interesseren