Tagtik

Dit kan je leren van de leerkracht van je kind

Er komt vroeg of laat een moment waarop je kinderen opnieuw terug naar school moeten. Maar in tussentijd thuis lekker nietsen, dat is zeker geen goed idee voor je kroost. Naast de online oefeningen die ze van school krijgen op de digitale leerplatformen, is het ook een goed idee om leerstof te herhalen met hen. Zo kunnen ze immers meteen terug inpikken wanneer ze de sofa thuis opnieuw voor de studiebanken op school inruilen.

Professor en motivatie-expert Maarten Vansteenkiste lijst in Klasse enkele kostbare tips op om kinderen op een efficiënte en uitdagende manier leerstof te laten herhalen waardoor ze deze beter zullen onthouden. Deze tips voor leerkrachten in de klas, worden door de coronalockdown plots ook bijzonder interessant voor elke ouder die thuis met kinderen zit. Elke ouder is immers op dit moment nu noodgedwongen ook een beetje leerkracht.

De tips van professor en motivatie-expert Maarten Vansteenkiste voor leerkrachten tijdens deze thuisisolatie en sluiting van de scholen:
1 Zorg voor voorspelbaarheid
Communiceer dagelijks op (ongeveer) hetzelfde uur wat je van je leerlingen verwacht. Zo blijven leerlingen structuur voelen.
2 Wees duidelijk
Probeer opdrachten op een heldere manier mee te geven. Je kan daarvoor een instructievideo maken en verspreiden met modelvoorbeelden, bijvoorbeeld via WhatsApp of een online leerplatform. Zonder duidelijke verwachtingen, haken je leerlingen sneller af.
3 Breng uitdaging
Drijf in je instructies de moeilijkheidsgraad op. Geef verschillende stappen mee waarbij je leerlingen ook vraagt om de hogere niveaus uit te proberen. Net zoals games leerlingen binden door altijd een trapje hoger te mikken. Onderschat leerlingen daarbij niet.
4 Wees beschikbaar
Geef aan wanneer je leerlingen je kunnen bellen of skypen voor hulp of vragen. Laat ze elke week minstens één keer contact met je opnemen. Al is het maar om samen te bespreken hoe de opdrachten lopen of om gerichte feedback te geven. Bovendien: als ze tussendoor even met jou kunnen praten of mailen, kan je ze extra motiveren om hun oefeningen te maken. Zoals je in de klas doet.
5 Stimuleer creativiteit
Laat je leerlingen een persoonlijk project uitwerken rond een thema naar keuze. Dat motiveert jongeren. Deel bij je opdracht een duidelijke instructie en stappenplan mee. Opties genoeg:
· maak een fotocollage van een familiereis en schrijf een opstel.
· bereid een nieuw recept en pen je ervaringen neer.
· lees een boek en maak een creatieve samenvatting.
· zet een sociale actie op en deel je ervaringen (hulp bieden aan oudere buren, een WhatsApp-groepje om contact te houden met je grootouders …).
· kijk een film en schrijf een creatief verslag.
· bekijk het nieuws en bespreek 2 items.
6 Geef deadlines
Spreek met leerlingen af wanneer je de afgewerkte taken verwacht in een Smartschool-map of via een foto. Als je cijfers toekent, zullen sommige jongeren zeker meer moeite doen. Maar misschien ook oplossingen kopiëren of ideeën pikken om punten te sprokkelen. Daarom zijn deze weken de uitgelezen periode om zonder punten te werken, waarbij je investeert in authentieke leertaken met een meerwaarde, jongeren aanspreekt op hun creativiteit en voor procesfeedback kiest.
7 Vraag input van je leerlingen
Vraag je leerlingen om een tip hoe ze hun tijd zinvol invullen of welke schoolopdrachten ze graag herhalen of uitvoeren. Een stukje inspraak werkt altijd motiverend.
8 Verbind leerlingen
Misschien lukt samenwerken ook online? Met klasgenoten, maar ook ruimer. Leerlingen zullen veel minder samenwerken de komende weken, terwijl ze dat graag doen. Zoek uit hoe je dat toch voor elkaar krijgt:
· met een solidariteitsactiviteit of ludieke battle zoals de jeugdbewegingen.
· met een schoolse activiteit, waarbij je leerlingen in duo’s of trio’s herhalingsoefeningen bij elkaar nalezen en feedback geven. De werkpunten koppelen ze terug naar de leraar.
9 Erken hun gevoelens
Maak een video waarin je zelf getuigt over de angst, verwarring maar ook de nieuwe mogelijkheden die het coronavirus met zich meebrengt. Probeer je kwetsbaar op te stellen en nodig je leerlingen uit om hun gevoelens te delen, als ze dat willen. Of bel als klastitularis 1 keer per week met je leerlingen. Dat is een motiverend wondermiddel omdat je je grote persoonlijke betrokkenheid en oprechte interesse toont.

Kan je je nu al beter inbeelden hoe de taak van een leerkracht, die normaal gezien dagelijks voor de klas staat, er uitziet? Goed zo! Dan kan je waarschijnlijk één van de bovengenoemde adviezen gebruiken om je zoon of dochter te ondersteunen bij het thuis studeren in deze coronatijden.

(Skwadra by Tagtik/Source: Klasse/Illustration picture: Pixabay)

Ook dit kan u interesseren