Tagtik

Goede doelen sturen jou plots kadootjes?

Moet je nu echt gaan doneren wanneer je in jouw brievenbus een brief met een cadeautje erbij vindt? De afzenders zijn meestal goede doelen die op die manier hopen op een donatie.

Waar komen al die gadgets (nagelknipper, kousen, poppetje …) vandaan en waarom sturen ze deze mee in de brief?
Het is duidelijk dat mensen hierdoor meer bereid zijn om een groter bedrag te geven aan het goede doel. Volgens Ludo Longing van Direct Social Communications, een bedrijf dat goede doelen helpt bij het inzamelen van fondsen, hebben die cadeautjes soms wel hun nut. "Uit onderzoek blijkt dat mensen geneigd zijn om meer geld te geven wanneer ze zo'n cadeautje krijgen. En dat bedrag dat ze mee geven compenseert ruimschoots de kostprijs van zo'n gadget", reageert hij op Radio 2. Maar Longing begrijpt dat die geschenkjes bij sommige mensen een omgekeerd effect hebben. "Het is belangrijk dat het gadget de boodschap versterkt. Zeker bij goede doelen die een project steunen dat minder voor de hand ligt, kan zo'n gadget wel helpen om mensen te overtuigen om te storten.

Veel mensen hebben geen probleem met die brieven, maar vinden die cadeautjes zelfs belastend voor het milieu.

Maar hoe komen die organisaties aan adressen?
Volgens Ludo Longing is dat gemakkelijk te verklaren. "Er zijn databases met adressen. Wanneer goede doelen een fondsenwerving willen opstarten, huren zij een adresbestand. Dan kunnen ze elk adres op die lijst éénmalig gebruiken." zegt Ludo Longin.

"Adressen doorverkopen is verboden in België, ze verhuren niet. Maar het is wel mogelijk dat je adres in verschillende adressenbestanden is opgenomen en dat je daardoor veel post krijgt."

Wanneer je reageert op een fondsenwerving kan het goede doel je gegevens wel opnemen in hun vaste adressenbestand en dan zal je in de toekomst vaker benaderd worden. "Goede doelen zullen je dan contacteren om je fiscaal attest af te leveren of om te kijken of je in de toekomst nog eens wil sponsoren."

Zo kan je jouw adres laten schrappen:
1. Neem contact op met het goede doel. Vraag om geschrapt te worden uit hun adressenbestand. Je kan ook aangeven dat je wel nog post wil ontvangen, maar geen geschenkjes. Je kan dat ook via mail doen.
2. Neem contact op met het bedrijf dat de fondsenwerving in naam van de goede doelen doet. Goede doelen besteden hun campagnes vaak uit aan gespecialiseerde bedrijven. Je kan bij die bedrijven vragen om niet meer gecontacteerd te worden. Dat geldt dan voor alle goede doelen waar het bedrijf voor werkt. 3. Schrijf je in op de robinsonlijst. Dat is lijst van alle mensen die geen geadresseerde reclame meer wensen te ontvangen via de post.

(Skwadra by Tagtik/Source: Radio 2/Illustration picture: Pixabay)

Ook dit kan u interesseren